Zmień język

Kontrola warunków BHP w firmie

Organami dozoru nad warunkami pracy są Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), Państwowa Straż Pożarna, Urząd Dozoru Technicznego.

Kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy;

PIP może skontrolować w zakładzie pracy:

  • Akta osobowe,
  • Zgłoszenie pracowników do ZUS,
  • Płatność za Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń,
  • Wpis do ewidencji działalności lub KRS, czas pracy pracowników,
  • Wynagrodzenie za przepracowane nadgodziny,
  • Urlopy,
  • Urlopy rodzicielskie,
  • Wynagrodzenie za pracę,
  • Szkolenia BHP – zaświadczenia,
  • Szczegółowe programy szkoleń,
  • Służbę BHP,
  • Osoby wyznaczone do udzielania pierwszej pomocy oraz zwalczania pożarów i ewakuacji,
  • Instrukcje BHP,
  • Ocena ryzyka zawodowego,
  • Rejestr wypadków (nawet jeżeli w firmie nigdy nie było wypadku),
  • Dokumentacje powypadkowe (jeżeli wypadki miały miejsce),
  • Rejestr chorób zawodowych,
  • Środki ochrony indywidualnej (jeżeli są wymagane) – kaski, szelki, buty, rękawice, odzież robocza,
  • Pomiary czynników szkodliwych (np. pomiar hałasu, pyłów, wibracji, czynników chemicznych),
  • Karty charakterystyki substancji niebezpiecznych,
  • Dokumentacja maszyn i urządzeń,
  • Apteczki pierwszej pomocy.

Kompetencje Państwowej Inspekcji Sanitarnej;

PIS podczas kontroli może zwrócić uwagę na:

  • Badania lekarskie pracowników,
  • System pierwszej pomocy – właściwe wyposażenie i oznaczenie apteczek,
  • Konsultacje z lekarzem medycyny pracy w zakresie składu apteczki,
  • Instrukcja pierwszej pomocy,
  • Wykaz osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy,
  • Badania czynników szkodliwych – m.in. hałas, wibracja, zapylenie, pole elektromagnetyczne, czynniki chemiczne, w razie przekroczenia norm – program naprawczy,
  • Informacje pracowników o wynikach pomiarów,
  • Środki ochrony indywidualnej – właściwy dobór oraz oznaczenie stanowisk na których są wymagane,
  • Magazynowanie – oznaczenie nośności regałów oraz magazynowanie substancji niebezpiecznych,
  • Rejestr chorób zawodowych,
  • Prawidłowość oznakowania zagrożeń występujących na stanowiskach pracy,
  • Prawidłowość wystawiania skierowań na badania lekarskie,
  • Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy oraz karty badań pomiarów,
  • Czynniki biologiczne występujące na stanowiskach pracy oraz dokumenty określające rodzaj i stopień zagrożenia,
  • Czynniki rakotwórcze, mutagenne, działające na rozrodczość – źródła zagrożenia (chemiczne, biologiczne, fizyczne), czynniki chemiczne – spisy, ewidencje rozchodu, procedury.